7 Acupunctuur Tips voor een gezonde herfst

Herfst begint officieel dit weekend. Nieuwe seizoenen zijn een kans om onze gezondheidstoestanden te beoordelen en te herstellen met onze natuurlijke ritmes. Vanuit een acupunctuurperspectief valt de herfst over verfijning. Het is tijd om op te zitten, om te laten gaan met de buitensporigheden die we ons in de zomer hebben toegestaan ​​en zich richten op wat voor de winter nodig is.

In acupunctuur theorie worden mensen gezien als microkosmos van de natuurlijke wereld die hen omringt. Het weer en het klimaat, in het bijzonder tijdens de overgang van het ene seizoen naar het andere, leidt aanzienlijk tot de acupunctuurdiagnoses en behandelingsplannen.

De overgang naar de herfst is vooral opmerkelijk, omdat het betekent dat er van de meer actieve seizoenen naar de meer passieve wordt verplaatst. Dit heeft significante implicaties voor hoe we voelen en hoe we ziekte voorkomen en behandelen.

Bij acupunctuur is elk seizoen gekoppeld aan een natuurlijk element, orgaan en emotie. Het element, het orgaan en de emotie van de val zijn respectievelijk metaal, long en verdriet. Deze drie dingen beheren ons door het seizoen, dienen als barometers voor waar we zijn en bieden inzicht in hoe we beter kunnen zijn.

Met metaal, long en verdriet als onze gidsen, zijn er zeven acupunctuur tips om gezond te blijven deze herfst.

Maak een lijst met uw prioriteiten

Herfst is wanneer we onze metalen esque kwaliteiten zouden moeten omarmen: sterk, definitief, gericht, veeleisend. Het is tijd om op zaken te komen, om duidelijkheid te krijgen over wat ons echt belangrijk maakt.

Zo bevredigend als dit kan zijn, kan het ook overweldigend zijn. Als ik op het werk ben, hoe ga ik de kinderen voor de tijd zetten? Als ik zich concentreer op het koken van gezonde maaltijden en thuis eten om geld te besparen, hoe zal ik met vrienden samenvallen? Maak een lijst van welke prioriteiten uw aandacht verdienen. Schrijf ze neer en kijk regelmatig op de lijst door het seizoen.

Herfst verhoogt ons aangeboren vermogen om dingen gedaan te krijgen. Profiteer ervan door jezelf te herinneren waar je moet richten.

Draag een sjaal

Acupuncturisten zijn altijd aan de hand om sjaals te dragen. Het is een goede reden.

Long, het orgaan in verband met de val, wordt beschouwd als het meest exterieur orgaan. Het is de eerste lijn van verdediging tegen externe pathogene factoren. Naarmate het weer koud wordt en de wind opvalt, is het longorgaan extra kwetsbaar.

Verder, pathogene factoren zoals kou en wind invallen het lichaam aan de achterkant van de nek, zodat het beschermen van dit gebied in de herfst erg belangrijk is. Zelfs als het zonnig is, breng altijd een sjaal als je buiten gaat.

Doe acupressuur op long 7

acupunctuur eczeem

Een van de beste punten om het longorgaan te versterken is Lung 7. Het helpt de dalende functie van de longen te bevorderen, waardoor het een goed punt is voor hoesten, kortademigheid en neusverstopping.

Long 7 is ook een van de meest effectieve punten acupunctuur eczeem voor nekpijn en stijfheid. Zoals hierboven vermeld draagt ​​het dragen van een sjaal helpt, maar om jezelf te beschermen tegen eventuele resterende wind en de daaruit voortvloeiende hoofd- en nek spanning, zal Lung 7 handig zijn.

Lung 7 is makkelijk toegankelijk. Maak een duim omhoog. Wanneer u dat doet, ziet u een depressie aan de basis van uw duim (aangeduid als de anatomische snuffbox). Uit die depressie ligt Lung 7 ongeveer twee vingerbreedten om je arm.

Blijf gehydrateerd

Droogheid van alle soorten komt vaak voor in de herfst. Aangezien Lung het meest exterieur orgaan is, is het het orgaan dat het dichtst bij de huid houdt. Droge huid en zelfs uitslag komen vaak voor in de herfst. Drink veel water en houd uw huid gehydrateerd met alcoholvrije (alcohol zal u meer uitdrogen) vochtinbrengende stof.

Een andere reden om gehydrateerd te blijven is om de spijsvertering te regelen. Het parenorgaan van de long is de dikke darm, zodat soms spijsverteringskwesties deze tijd van het jaar kunnen opvlammen. Constipatie, door de droogheid van het seizoen, is het meest voorkomend, vooral bij mensen die worstelen met het “loslaten” aspect van de overgang naar de herfst.

Gebruik een neti pot

Als de val ons aanmoedigt om de essentiële prioriteiten in ons leven te laten vallen, bevinden zich veel van ons ook los van onze nasale passages. Breng op de weefsels! Herfst is de meest voorkomende tijd van het jaar voor de aanvang van nasale infecties en post-nasale druppel, die beide mensen veel in de winter pesten. Houd een neti pot in de douche en gebruik het regelmatig gedurende het seizoen om uw nasale passages helder te houden.

Verwerk verdriet

De emotie in verband met de val is verdriet. Dit is de tijd van het jaar om naar binnen te trekken, om te laten slagen en te reflecteren op eventuele onopgeloste verdriet. Dit kan een aanpassing zijn na de opwinding van energie en stemming die veel van ons in de zomer ervaart, maar het is normaal om in de herfst ietwat somber en peinzend te voelen.

Het onvermogen om zich te vestigen op deze emotionele verschuiving, of overgang daaruit, kan een onbalans voorstellen. Alvorens uzelf te voorzien van een seizoensgebonden affectieve aandoening, of SAD – een gemeenschappelijke biomedische diagnose voor mensen die depressief zijn in de koudere, donkere maanden – denk dat u misschien een natuurlijk verhoogd bewustzijn van verdriet ervaren. Als je het voelt, kan het meer zijn dan dat, in ieder geval, raadpleeg je arts.

Eet warme voedingsmiddelen

Stap weg van de salade! De koele, ruwe, verfrissende salades van de zomer zullen u geen gunst verdienen komen vallen. Net zoals we moeten beginnen met het houden van onze lichamen warmer aan de buitenkant, moeten we ook binnenin warm blijven.

In de herfst, eet warm, gekookt eten. In plaats van koud ontbijtgranen met melk, kies havermout. Behandel de salades voor oven geroosterde groenten over bruine rijst. Gooi in wat uien, gember, knoflook of mosterd bij het koken. Volgens de Chinese medische dieettheorie profiteren deze scherpe voedingsmiddelen het longstelsel.

Veggie-wijze, wortelgroenten zoals bieten, rapen, wortelen, pastinaakjes, zoete aardappelen, pompoen en squash zijn ideaal. Als u gaat voor groenten buiten de seizoen, zorg dat ze gekookt zijn. Als u op zoek bent naar fruit, bereik dan iets seizoensgebonden zoals appels, peren, druiven, vijgen of persimmons.

Ik wens u een gelukkige en gezonde herfst.